Zo werken wij in groep 3/4/5
Algemeen
Wij zijn een actieve, leergierige klas. Bij ons staat bewegen en leren vanuit de intrinsieke motivatie van het kind centraal. Door met de leerlingen in gesprek te gaan over gestelde doelen en de voortgang hiervan voelt de leerling zich betrokken bij zijn eigen leerproces. Naast het standaard aanbod van de doelen en materialen kijken we samen met de leerling welke manier van leren aanspreekt. Zo is voor veel kinderen bewegend leren een aantrekkelijke manier om tot leren te komen. Hier houden wij rekening mee door meerdere momenten per dag een bewegende activiteit in te zetten. Dit kan het joggen van de tafels zijn of het flitsen van woorden. Daarnaast kan een leerling tijdens de weektaak ook zelf een leerdoel stellen en hierop aangeven hoe hij of zij dit doel wil gaan bereiken. Als voorbeeld; Een leerling vindt digitaal klok kijken nog lastig en geeft aan hier extra mee te willen oefenen door op de beweegmat klok tijden met zijn klasgenoot te oefenen. Doordat de leerling zijn eigen leerdoel kiest is te motivatie en betrokkenheid hoog.
Manier van werken
In onze groep leren leerlingen vanaf groep 3 om zelfstandig te plannen, te organiseren en te werken onder het begeleidend oog van de leerkracht. Zo geeft het stoplicht aan of de leerlingen zelfstandig werken, hulp mogen vragen aan teamgenoten of dat de leerkracht beschikbaar is voor vragen. Als het stoplicht op rood staat proberen de leerlingen met behulp van het stappenplan zelfstandig werken zelf verder te komen zodat de leerkracht tijd heeft om andere leerlingen extra instructie te kunnen bieden. De time-timer helpt de kinderen leren plannen en het planbord geeft per klas aan welke les er op welke tijd op het programma staat.
Opbouw van de week
Elke dag start groep 4 en 5 met zelfstandig werken op het leerplein, zij lezen een kwartier en gaan daarna door met het werken aan de weektaak. De leerlingen werken zelfstandig aan hun taak en vragen waar nodig om hulp van een klasgenoot of de onderwijsassistent. Groep 3 volgt op dit moment instructie zodat zij vanaf 9 uur zelfstandig kunnen werken aan hun dagtaak.
De dag wordt vervolgd met de rekenles, dit doet groep 4 en 5 op snappet. Dit is een digitale lesmethode waar binnen leerlingen na de instructie werken op hun eigen niveau. Groep 3 start hiermee vanaf januari omdat wij de in oefening van de basisvaardigheden op papier zeer belangrijk vinden.
Spelling is overal!
Naast de wekelijkse instructielessen leren we onze leerlingen om de geleerde spellingsafspraken breed toe te passen, zoals bv tijdens themawerkstukken, begrijpend lezen en taallessen. Daarnaast trainen we er ook bewegend oplos. Tik de ‘’bakker woorden’’ of spring in de juiste hoepel, is het ei of ij?
Na de pauze starten we met taal, ook dit gebeurt in groep 4 en 5 op snappet. Echter blijft ook hier de schriftelijke verwerking belangrijk en passen we dit toe tijdens de schrijf- en stelopdrachten.
In de middag volgen we de Vreedzame school, Engels of Da Vinci..
DaVinci is onze methode voor wereldoriëntatie. Daarbij staat ontdekkend en onderzoekend leren centraal. Zo hebben wij bijvoorbeeld laatst een circuit gedaan waarbij de leerlingen een eigen vulkaan gingen maken, bladeren gingen determineren, slootwater gingen onderzoeken en een ui onder de microscoop gingen bekijken.
Op donderdag hebben de leerlingen gym van een vakdocent die tevens op regelmatige basis Sport X na schooltijd organiseert.
Nieuwsgierig geworden? Kom gerust een kijkje nemen in onze klas.
Groetjes, juf Michelle en juf Mayke