Groepen

Zo werken wij in groep 1/2

In groep 1 en 2, begint het avontuur op de Sterrenwachter. In onze fijne klas, starten we klein aan het begin van het schooljaar en stromen er gedurende het jaar, nieuwe kinderen in. Juf Brenda werkt in groep 1-2 Maan op ma/di/woe en vrijdag en juf Anja is er op donderdag. 

Na de herfstvakantie zal onze lio stagiair juf Roos, op donderdag en vrijdag de leerkracht van groep 1-2 Ster zijn. Dit gaan we later in het jaar uitbreiden, zodat we straks twee volledige kleutergroepen zullen hebben. We groeien in de onderbouw.  

Bij de kleuters, mag je spelend en onderzoekend de wereld ontdekken. Iedere 6 tot 8 weken starten we een nieuw thema. Soms veranderd juf in een ander persoon, en neemt ons mee in een verhalend ontwerp. In een thema gaan we samen op ontdekkingstocht, we lezen boeken, voelen en bekijken materialen, bekijken grote vertelplaten en praten hier samen over, kijken naar interessante filmpjes of we gaan op excursie. Al deze informatie nemen we mee naar onze hoeken. We bouwen samen met de kinderen de themahoeken op. Er mogen spullen mee vanuit huis, we stempelen en tekenen onze eigen naamborden of prijslijsten en we bedenken hoe onze hoeken eruit komen te zien. De kinderen worden hierdoor nog enthousiaster en duiken hierdoor nog meer het thema in. Taal en rekenen leren wij dus, door te spelen.  

Op ons mooie leerplein spelen we ook samen met groep 2/3 en met de peuters van Klein Alkmaar, in de grote gezamenlijke themahoek. Dit is ons seizoenen huisje, waar je iedere seizoen andere activiteiten kunt doen. In de herfst ruimen we de bladeren op en bakken we appeltaart, in de zomer spelen we heerlijk in de tuin en plonsen we in het zwembadje. Ook hebben we een echte mini-bibliotheek, waar we zelf prentenboeken uitkiezen en lezen.  

In de andere rijke hoeken, valt er ook een hoop te ontdekken. Zo kun je in de huishoek, heerlijke baksels maken, bouwen we er op los in de bouwhoek en veranderd de natuurhoek aan het begin van ieder seizoen. In de hoeken, wordt er graag gespeeld met een combinatie van speelgoed, echte materialen, natuurlijke materialen en open eind materialen. Zo worden alle zintuigen geprikkeld en krijgen de kinderen de kans om hun eigen creativiteit te gebruiken tijdens het spelen. De jongste uit de groep zijn vooral bezig met het ontdekken van het materiaal, terwijl de oudste complete rollenspellen spelen. Daar sluiten wij als leerkracht zo goed mogelijk bij aan.  

Naast het spelen in de mooie hoeken, houden we van zingen, dansen, samen lezen en spelletjes doen in de grote kring. Zo nu en dan komen “aap en tijger” ook op visite, zij helpen ons hoe we een probleem kunnen oplossen en hoe we met elkaar om moeten gaan. Aap en tijger zijn een onderdeel van onze methode “Vreedzaam”. 

Af en toe komt ook de letterdief langs in de klas. Deze boef steelt letters en klanken en verstopt ze in zijn rugtas. Met het prachtige boek van Charlotte Dematons, maken we spelenderwijs, kennis met letters en klanken. Alle kinderen krijgen een keer de letterdoos mee naar huis en verzamelen dan thuis, materialen met deze letter. In de klas, raden wij welke spullen er allemaal zijn meegenomen. Deze mogen dan een poosje pronken boven op de letterkast.  

Op ons heerlijke groene schoolplein, spelen we iedere dag buiten. Bakken en koken in de modderkeuken, tikkertje en verstoppertje spelen tussen de wilgenhaag, zandtaartjes bakken in de zandbak, klimmen en klauteren op het speeltoestel of een rondje fietsen op het plein, alles is mogelijk!  

In de klas heeft iedereen een maatje. We leren van elkaar en helpen elkaar, als dat nodig is. Dat is fijn! Ook leren we, hoe we zelf iets moeten doen en aanpakken.  

Enthousiast geworden? Kom gerust een keertje kijken met uw peuter bij ons in de klas. Dan mag hij of zij, uiteraard even meespelen. 

Fijn groet, juf Brenda, juf Anja en juf Roos

Zo werken wij in groep 2/3

Welkom in onze klas! 

We willen je graag vertellen over onze fijne klas waarin het creëren van een warme sfeer en uitdagende leeromgeving centraal staat, zodat ieder kind zich kan ontwikkelen en groeien op zijn eigen tempo en niveau. Samen ontdekken we letters en klanken op een speelse manier. Wij maken gebruik van de methode Veilig Leren Lezen waar we volop onze creativiteit in kwijt kunnen. We zingen, dansen en bewegen om de klanken en sommen te leren. Uiteraard wordt er ook hard gewerkt in de werkboeken en lezen we iedere dag op verschillende manieren zoals toneellezen, vrij lezen of interactief lezen. Dit kan in onze lekkere leeshoek zijn, boven op de tafel of tijdens het wandelen onder het motto lezen is cool!

Het tweede deel van de ochtend lezen we in kleine groepjes en is er ruimte voor extra instructie of adaptief werken binnen de software van Zoem! Daarna spelen we nog lekker in de hoeken die aansluiten op ons thema in de klas. De doelen die centraal zijn in ons lesaanbod zijn verwerkt in de hoeken. Zo hebben we nu een magisch toverbos waarin we in het heksenhuisje een tovernaarssoepje brouwen, maar let op! Die lukt alleen als we de juiste hoeveelheden bij elkaar gooien...Als dat maar goed gaat!

Vanaf februari start groep 3 met een dagtaak waardoor leerlingen leren werken met een planning, op deze dagtaak staan de vaste taken, gedifferentieërde taken en is er ruimte voor eigen leerdoelen.

Doordat de leerlingen in groep 3 langzaam leren opbouwen met het werken met een dagtaak hebben zij een mooie basis voor groep 4 waar zij vanaf de start van het schooljaar gaan werken met een weektaak. 

Omdat wij het belangrijk vinden om de zelfstandigheid en het zelf oplossend vermogen van onze leerlingen te stimuleren werken wij tijdens het zelfstandig werken met een stoplicht. Als het stoplicht op rood staat werken de leerlingen zelfstandig en proberen zij zelf het antwoord te vinden en denkstappen te nemen op het moment dat ze vastlopen (Kan ik een hulpmiddel pakken waardoor de som wel lukt? Kan ik ergens terug kijken hoe ik deze opdracht ook al weer aan moest pakken? ). Tijdens de rode verwerkingstijd biedt de leerkracht verlengde instructie aan bij leerlingen die hier baat bij hebben.  Bij de oranje kleur mogen de leerlingen binnen hun team (tafelgroepje) hulp vragen als ze er zelf niet uitkomen. Als het stoplicht op groen staat mogen de leerlingen ook hulp aan de leerkracht vragen. 

In de middag bieden we ruimte voor expressie, beweging en stimuleren het eigen initiatief van de leerlingen. We hebben allerlei energizers voor na het leren, zoals dansen, elkaar masseren of mindfulness opdrachten. Daarnaast hebben we thematijd en verdiepen wij ons in onze eigen onderzoeksvragen. Ook leren we met behulp van de Vreedzame school onze sociale skils te versterken en op een fijne manier met elkaar om te gaan. Ben je nieuwsgierig geworden naar onze gezellige klas en de avonturen die we hier beleven? Kom gerust een kijkje nemen!

Groetjes juf Maaike, juf Michelle en juf Zoë

Zo werken wij in groep 4/5

Wij zijn juf Anne en juf Anja. Juf Anne werkt op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag. Juf Anja is er op woensdag.

In groep 4/5/6 beginnen we op maandag in de kring. De kinderen vertellen dan iets over het weekend of krijgen een gerichte vraag. Bijvoorbeeld op dierendag: welk dier zou je zijn als je een dier bent en waarom juist dit dier?Twee keer in de week doen we de Grej of the day (ding van de dag). Dit is een Zweedse methode om microlessen over uiteenlopende onderwerpen te geven met veel leuke of bijzondere weetjes. De kinderen krijgen een raadsel. Het is de bedoeling dat ze thuis op zoek gaan naar het antwoord door in gesprek te gaan met bijvoorbeeld hun ouders, vrienden of familie. De volgende dag krijgen ze een korte presentatie met het antwoord en informatie over het onderwerp. We rekenen elke dag. De kinderen hebben een eigen Chromebook en maken de reken-, taal- en spellinglessen in Snappet. Daarnaast werken ze ook in werkboeken. Ook maken we gebruik van creatieve werkbladen, leerspelletjes, dictweetjes (dictee in tweetallen) en bewegend leren.Bij begrijpend lezen maken we gebruik van Nieuwsbegrip. Dit zijn teksten die over de actualiteiten gaan. Bij wereldoriëntatie werken we in thema's met de methode Da Vinci. Dit schooljaar beginnen we met ‘het ontstaan van de aarde’.

In groep 6/7 werken we met een weektaak. De kinderen kunnen hierop zien hoe het weekprogramma eruitziet en welke taken ze zelfstandig kunnen maken. Ook staan er klaaropdrachten op die ze kunnen inplannen voor als ze klaar zijn met hun werk. Op de weektaak is ook ruimte voor eigen leerdoelen. Kinderen kunnen bijvoorbeeld een vreemde taal leren of een werkstuk over een dier maken.

In de klas hangt een afbeelding van de leerkuil. Dit maakt het inzichtelijk voor kinderen hoe het kan voelen als je aan het leren bent. Dat het oké is dat je dingen lastig vindt en dat dit bij leren hoort.

Rust is ook een onderdeel in onze groep. Een paar keer per week schrijven de kinderen in hun dagboekje terwijl er rustige muziek op staat. We lezen ook voor uit meditatieboeken waarbij de kinderen kunnen ontspannen op een plekje dat ze zelf hebben uitgekozen in de klas.

Groetjes, juf Anne en juf Anja

Zo werken wij in groep 6/7/8

‘Groep 8 is het allerlaatste jaar voor onze leerlingen en er zijn veel bijzondere dingen die ze dit schooljaar meemaken. Zo krijgen de leerlingen een schooladvies, kiezen zij een nieuwe middelbare school, maken zij een eindtoets… en gaan we natuurlijk een spetterende afscheidsmusical opvoeren! Samen met groep 6 en 7 maken we er een geweldig schooljaar van.

De maandagochtenden staan in het teken van het opstarten van de week. Met het oog op een goed voorbereide overstap naar het voortgezet onderwijs, werken we op maandagochtend aan plannen, organiseren en zelfstandigheid. We plannen de weektaak in onze eigen agenda. De kinderen mogen kiezen welke taken ze wanneer inplannen; het maken van deze autonome beslissingen vergroot de intrinsieke motivatie en de taakgerichtheid.

Wij werken met Snappet. Snappet geeft de mogelijkheid om de lessen digitaal te maken, de kinderen kunnen hun eigen ontwikkeling volgen en, een ander groot voordeel, leerlingen krijgen directe feedback over hun werk. Naast Snappet werken we ook “gewoon” in werkboekjes en schriften. Bijvoorbeeld voor spelling, waarbij het belangrijk is de woorden en zinnen te schrijven. Maar ook voor andere vakken, zoals Engels, wereldoriëntatie en schrijfonderwijs.

DaVinci is een belangrijk onderdeel op de Sterrenwachter en natuurlijk ook in groep 6/7/8. Deze methode integreert wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde, etc.) met beeldende vorming, cultuur en creatieve vakken. Onze kunstwerken zijn in de school te bewonderen, u bent van harte welkom om te komen kijken! De komende periode staat in het teken van de eerste mens!

Op maandag en donderdag krijgen de leerlingen gym. Op donderdag worden deze lessen gegeven door een vakdocent (meester Rob). De gymlessen zijn vrijwel allemaal binnen, maar bij mooi weer wijken we uit naar buiten.

Maandags om de week komt de bibliotheek juf om samen met ons te lezen, boeken te onderzoeken en leuke leesactiviteiten te doen.

Mocht u het een keertje leuk vinden om te kijken wat onze leerlingen allemaal doen, kom dan vooral een kijkje nemen op school! U bent van harte welkom en de kinderen van groep 6, 7 en 8 leiden u graag rond in onze mooie school.'

Groetjes, juf Karin en juf Petra

Dit zeggen de kinderen uit groep 8

Yuna: ‘Het is een leuke school, je moet hier echt heen gaan.’

Tim: ‘Je hebt hier veel keuzevrijheid.’

Chloé: ‘Kinderen kunnen zelf dingen oplossen.’

Linna: ‘Hartstikke lieve juffen!’