Reviews

Ervaringen van leerlingen

 

 

‘Buiten zie je niet hoe mooi de school vanbinnen is'

‘Op De Sterrenwachter leren kinderen werken volgens belangrijke waarden zoals zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. Dit zal hen zowel op de middelbare school als in de maatschappij helpen. We zijn meer dan toetsresultaten; heel veel dingen worden namelijk niet getoetst die wel heel belangrijk en waardevol zijn in het leven. Ik wil kinderen leren dat leren soms lastig is en dat fouten maken erbij hoort. Bij leren ga je door ‘de leerkuil’. Hier kunnen gevoelens als frustratie en onzekerheid bij horen. Ik laat dan zien hoe het leerproces verloopt en op welke plek de leerling in de leerkuil is. Niet door op te geven maar door door te zetten, kun je je doel behalen. Op onze school is veel ruimte voor ontdekkend leren en creativiteit. Zo hebben we zenuwspiralen gemaakt bij een les over elektriciteit en een zonnestelsel door te figuurzagen.Ouders en kinderen moeten vooral langskomen om de sfeer op school zelf te ervaren. De uiteindelijke keuze voor een school is gebaseerd op een gevoel. Toen ik voor het eerst op De Sterrenwachter kwam, werd ik blij en kreeg ik veel zin om op deze school te werken. Aan de buitenkant zie je niet hoe mooi de school aan de binnenkant is. De school straalt rust, ruimte en betrokkenheid uit. Ik hoop dat onze leerlingen later terugdenken aan een fijne basisschooltijd waarin ze zichzelf konden zijn en konden onderzoeken waar ze goed in zijn en waar hun uitdagingen liggen.’

- Anne van der Kolk, leerkracht groep 6/7

‘Naast serieus leren óók plezier!’

‘Geen jaar is hetzelfde, geen kind is hetzelfde. Het is voor ons altijd weer onderzoeken en ontdekken wat werkt en wat iedereen nodig heeft. Zodat alle kinderen gezien worden en plezier hebben. Naast al het leren vind ik plezier namelijk heel belangrijk. Op onze school doen we veel creatieve vakken, met DaVinci, in ons atelier. Daar groeien kinderen van!’

- Madelon, intern begeleider en leerkracht plusklas

‘Passend aanbod voor ieder kind’

‘Ik werk sinds augustus 2021 op De Sterrenwachter. In het eerste jaar heb ik voor bijna alle groepen gestaan, daardoor heb ik snel alle kinderen leren kennen. Ik heb zo zelf ervaren hoe gezellig en overzichtelijk deze school is en dat is echt onze kracht. Alle lijnen zijn kort, dus we kunnen problemen op tijd aanpakken en goed oplossen. Samen staan we sterk. De Sterrenwachter heeft een mooie mix aan werkvormen. We maken veel gebruik van de mogelijkheden die de ICT ons biedt. Door programma’s te gebruiken die zich automatisch aanpassen aan het niveau van ieder kind, krijgt iedereen precies het goede aanbod en is er voldoende uitdaging. Er is dus een passend aanbod en aandacht voor ieder kind. We bieden meer uitdaging voor de kinderen die dat willen en nodig hebben, maar ook extra begeleiding en instructie voor kinderen die daar baat bij hebben. Het werken op papier, bij bijvoorbeeld spelling, wordt ook nog steeds aangeboden. Dit helpt de kinderen om nog betere spellers te worden.  De methode De Vreedzame School richt zich op het sociaal-emotionele gebied van ons onderwijs. Hier leren de kinderen beter met elkaar omgaan en samen conflicten oplossen. Best lastig soms, maar door een aantal stappen vaak te herhalen geeft de methode een goed houvast voor de toekomst. Kortom, De Sterrenwachter is een mooie, veelzijdige, professionele en warme school voor de kinderen, de ouders én de leerkrachten. Een heerlijke plek om te zijn, te werken en te leren!’

- Margriet Geevers, leerkracht groep 8

 

‘Onze school is een minimaatschappij’

‘Leerlingen krijgen in onze klas een gevoel van thuiskomen. Ieder kind voelt zich gezien door de leerkracht, maar ook door medeleerlingen. Door veel interactieve en coöperatieve werkvormen werken alle leerlingen met elkaar samen. Dit schept verbintenis. Bewegend en betekenisvol leren is in onze klas de sleutel tot succes. De tafels oefenen we bijvoorbeeld niet alleen via de methode maar ook met spelletjes buiten of in de klas of bij bijvoorbeeld het maken van een draaiboek voor het klassenfeest. Leerlingen krijgen ook de vrijheid om eigen leerdoelen te onderzoeken. Zo was er een jongen die kikkervisjes en bootsmannetjes in de sloot had gevangen. Hij vroeg: “Juf, mogen we deze in de klas houden?” “Dat mag maar dan verwacht ik wel dat je onderzoek doet naar hoe deze diertjes het in onze klas kunnen overleven”, reageerde ik. Toen ik terugkwam van mijn pauze, zat het kikkervisje weer in de sloot. “Ja, juf, de cyclus van de kikkervis kennen we nu wel, dus we hebben besloten alleen de bootsmannetjes te houden.”Onze school is eigenlijk een “minimaatschappij” waarin leerlingen vaardigheden zoals zelfstandig werken, plannen en samenwerken ontwikkelen. Daarnaast is er veel aandacht voor het ontwikkelen van de leerling als eigen, uniek persoon. Zo leren ze grenzen op een goede manier aangeven en bewaken en denken vanuit verschillende perspectieven. Ik hoop dat ik leerlingen vertrouwen in zichzelf mee kan geven, zodat ze hun eigen talenten herkennen en hierop durven bouwen.De meeste leerlingen vliegen om 14.00 uur niet direct de klas uit: ze blijven hangen, spelen en kletsen wat met elkaar of de leerkracht. Dit geeft aan dat ze zich fijn voelen op school en dat is voor mij het allerbelangrijkst!’

- Michelle, leerkracht groep 3/4

‘Zelfstandigheid, vertrouwen en trots!’

‘De Sterrenwachter is een kleine school, waar leerlingen niet alleen werkt en speelt met kinderen uit je eigen klas, maar ook met de kinderen uit andere klassen. De school ziet er verzorgd en netjes uit en zo werken wij ook. Onze leerlingen mogen zichzelf zijn in de klas, maar hebben ook oog voor elkaar. Ze werken in verschillende samenstellingen en dat draagt bij aan hun zelfstandigheid, vertrouwen en trots. Ze komen steeds een stapje verder, vinden samen een oplossing als iets niet goed gegaan is. Kinderen die het aankunnen, krijgen weektaken te doen. Daar komt planning bij kijken en dat is best lastig. Ik help ze daarbij: hoeveel dagen heb je nog en hoeveel werkjes heb je te doen? Het maakt me trots als kinderen na het weekend weer enthousiast naar school komen en later weer met een high five en knuffel de deur uitgaan.’

- Sandy, leerkracht groep ½

Lees hier de ervaringen van de ouders